Wat is een QR Code?
U heeft waarschijnlijk wel eens een vierkante streepjescode opgemerkt die op een lichtmast met graffiti of op de achterkant van een visitekaartje is geplakt.
Die gepixelde code, gevormd in een vierkant, wordt een QR-code genoemd. Ze helpen u bij het downloaden van apps, geven u contactloze toegang tot het menu van een restaurant, zijn te vinden op reclameborden en op websites of sociale media om artikelen en aanbiedingen te promoten.
Ondanks dat het een uitvinding uit het midden van de jaren negentig was, kreeg de QR-code pas echt momentum in het tijdperk van de smartphones. Dankzij mobiele apparaten kon het digitale merk op meer dynamische en diverse manieren worden gebruikt, waardoor het een gemakkelijke – en in het tijdperk van een pandemie, contactloze – manier werd om verbinding te maken met informatie en deze te delen.
Dit is wat u moet weten over QR-codes.
What is een QR code?
De QR-code werd in 1994 uitgevonden door Masahiro Hara, hoofdingenieur van Denso Wave, een Japans bedrijf en dochteronderneming van Toyota, en werd aanvankelijk gebruikt om voertuigen en onderdelen te volgen terwijl ze zich door het productieproces bewogen.
QR-codes, een afkorting voor Quick Response, zijn een soort streepjescode die gemakkelijk leesbaar is met digitale apparaten zoals smartphones. Ze slaan informatie op als een reeks pixels in een vierkant raster dat in twee richtingen kan worden gelezen – van boven naar beneden en van rechts naar links – in tegenstelling tot standaard barcodes die alleen van boven naar beneden kunnen worden gelezen.
QR-codes kunnen ongeveer 7.000 cijfers of ongeveer 4.000 tekens opslaan, inclusief interpunctie en speciale tekens. Het kan ook informatie zoals telefoonnummers of internetadressen coderen. De indeling van elke QR-code varieert afhankelijk van de informatie die deze bevat, en dat verandert de indeling van de zwarte modules.